Εξετασε τα προηγουμενα και τα επακολουθα καθενος εργου,και μετα αναλαβε το. Αλλιως, προθυμα θα το αρχισεις, αφου κανενα επακολουθο δεν σκεφτηκες, και υστερα, οταν θα αναφανουν καποιες δυσχερειες, θα το παρατησεις ντροπιασμενος. Θελεις να νικησεις στους Ολυμπιακους; Και εγω, μα τους Θεους! Ειναι κατι κομψο.Αλλα σκεψου οσα προηγουνται και οσα ακολουθουν, και τοτε αναλαβε το εργο. Πρεπει να πειθαρχεις, να τρεφεσαι με τα αναγκαια, να απεχεις απο τα γλυκισματα, να γυμναζεσαι αναγκαστικα, σε καθορισμενη ωρα, με καυσωνα, με ψυχος, να μην πινεις ψυχρα ποτα, ουτε οινο οποτε τυχει, να παραδωσεις απλα τον εαυτο σου στον γυμναστη σου, σαν σε ιατρο, κι επειτα, στον αγωνα, θα υποσκαπτεσαι, καποτε θα εξαρθρωσεις το χερι σου, θα διαστρεψεις τον αστραγαλο σου, θα καταπιεις πολυ σκονη, καποτε θα μαστιγωθεις και , μετα απο ολα αυτα θα νικηθεις.. Αφου αυτα καλοσκεφτεις, αν ακομη το θελεις, ξεκινα την αθληση. Αν οχι, θα παλινωδεις σαν τα παιδια, που ποτε παιζουν τους παλαιστες, ποτε τους μονομαχους, ποτε σαλπιζουν, επειτα παιζουν θεατρο.. Ετσι κι εσυ: ποτε εισαι αθλητης, ποτε μονομαχος, επειτα ρητορας, επειτα φιλοσοφος, αλλα τιποτε μα ολη την ψυχη σου.. Σαν πιθηκος, λοιπον μιμεισαι οτιδηποτε τυχει να δεις, και σου αρεσει το ενα μετα το αλλο, γιατι σε τιποτε δεν καταληξες μετα απο σκεψη, ουτε το εξετασες απο παντου, αλλα επιλεγεις ασκοπα και με ψυχρη επιθυμια.. Ετσι και καποιοι που ειδαν εναν φιλοσοφο και που ακουσαν καποιον να μιλα, οπως μιλα ο Ευφρατης- αν και ποιος δυναται να μιλησει οπως εκεινος;- θελουν και οι ιδιοι να γινουν φιλοσοφοι. Ανθρωπε, πρωτα εξετασε τι ακριβως ειναι αυτο το πραγμα. Επειτα μαθε και την δικη σου φυση: αν δυνασαι να το αντεξεις. Επιθυμεις να ασχοληθεις με το πενταθλο η με την παλη; δες τους βραχιονες σου, τους μηρους, δοκιμασε τη οσφυ σου.. Καθενας για κατι αλλο γεννηθηκε. Θεωρεις οτι, κανοντας αυτα, με τον ιδιο τροπο δυνασαι να τρως, με τον ιδιο τροπο να πινεις, ομοιως να ορεγεσαι, ομοιως να δυσαρεστεισαι; Πρεπει να αγρυπνεις, να καταπονεισαι, να απομακρυνθεις απο τους οικειους σου, να καταφρονηθεις απο ενα παιδαριο, να καταγελαστεις απο ολους, να μειονεκτεις σε ολα, στις τιμες, στα αξιωματα, στην δικαιοσυνη, σε καθε μικροπραγμα. Αυτα πρεπει να καλοσκεφτεις, αν θελεις με αυτα να ανταλλαξεις την απαθεια, την ελευθερια, την αταραξια. Ειδεμη, μην τα πλησιαζεις, μην γινεσαι σαν τα παιδια: τωρα φιλοσοφος, υστερα τελωνης, επειτα ρητορας.. Αυτα δεν συμφωνουν μεταξυ τους. Ενας ανθρωπος πρεπει να εισαι : αγαθος η κακος. Η το ηγεμονικο μερος της ψυχης σου πρεπει να επεξεργαζεσαι η τα εξωτερικα πραγματα.. Η για τα εσωτερικα πραγματα εργαζεσαι η για τα εξωτερικα.. Δηλαδη: να κατεχεις η θεση φιλοσοφου η θεση κοινου ανθρωπου....
ΕΠΙΚΤΗΤΟΣ
Εγχειριδιο
Συνοψη της Στωικης Φιλόσοφιας και Ηθικης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου